STÄNG

Visselblåsarfunktion

När ska visselblåsarfunktionen användas?

Visselblåsarfunktionen ska användas för att rapportera missförhållanden som har ett allmänt intresse och när det finns legitima skäl att få fram uppgifterna. Målet är att upptäcka och åtgärda allvarliga problem på arbetsplatsen.

 

När ska visselblåsarfunktionen inte användas?

Kundklagomål och personliga tvister bör inte rapporteras via visselblåsarfunktionen, eftersom dessa vanligtvis inte bedöms ha allmänintresse och därför inte omfattas av skyddet. Sådana frågor hanteras istället genom Charlies kundtjänst: hej@charlie.se.

 

Varför har Charlie en visselblåsarfunktion?

Visselblåsarfunktionen ska användas för att rapportera missförhållanden som har ett allmänt intresse och när det finns legitima skäl att få fram uppgifterna. Målet är att upptäcka och åtgärda allvarliga problem på arbetsplatsen.

 

Vad ska anmälan innehålla?

Försök att ge så mycket information som möjligt i din anmälan. Följande bör inkluderas:

  • Typ av missförhållanden.
  • Var och när dessa inträffade.
  • Inblandade personer.
  • Eventuell dokumentation.
  • Åtgärder som redan vidtagits.
  • Frivillig kontaktinformation (namn, telefon, e-post). Du kan välja att rapportera anonymt eller öppet. Alla anmälningar hanteras strikt konfidentiellt, och din integritet skyddas.

 

Du riskerar inte negativ särbehandling eller repressalier på grund av din rapportering.

 

Hur visselblåser jag?

Du kan rapportera på följande sätt:

  • Skicka e-post till visselblas@charlie.se
  • Skicka brev till: Charlie, Karlavägen 65, 114 49 Stockholm, märk kuvertet med “Visselblåsning.”

 

Hur hanteras anmälan?

Anmälan går till en utsedd grupp av oberoende mottagare med tystnadsplikt. De gör en initial bedömning och föreslår vidare hantering. Du får återkoppling inom tre månader om du har angett kontaktuppgifter. Anmälan gallras senast två år efter ärendet avslutats.

 

Övrigt

För allmänna frågor eller vägledning om visselblåsning, kontakta Charlie via e-post: hej@charlie.se.